Neues und Aktuelles Dezember 2005


Launching of a ocean one design trimaran

Yves Parlier is working on the creation of an 80 feet trimaran intended to be the support of a new international one design class.

Specifications written by Yves Parlier and currently under discussions with architects stress safety, reliability and simplicity for this boat intended to compete on equal terms, among other events, for the Solitary Sail around the World.

In addition, aware of the needs in this area, Yves Parlier has asked a specialized consulting firm to think about the best ways to organize an international class around the new one design trimaran in order to meet the requirements of skippers, shipowners, sponsors and organizers.

The Paris Boat Fair which will be opened to the public this Saturday will provide an opportunity for Yves Parlier to continue his discussions with all the parties which could be involved in this project.

This new boat and this new class will be introduced at a specific event within a few weeks probably in Bordeaux.

In addition, the sporting objective of Yves Parlier and his team for the 2006 season is to set a new record for distance in 24 hours with the hydraplaneur Mediatis Région Aquitaine to be refloated next January.

www.parlier.org/


Explosives Ende eines Rekordversuchs


Die Crew sitzt in der Kanzel links außen. Am Steuer Simon McKeon und sein Co-Pilot Tim Daddo, der das Segel/den Flügel kontrolliert

Äußerst spektakulär endete dieser Rekordversuch des australischen Macquarie Speed Sailing Teams am 10. Dezember. Bei 22 Knoten Wind aus der richtigen Richtung erwarteten alle, dass es gelingen würde die alte Marke von 45,9 Knoten zu überwinden. Allerding führte ein struktureller Fehler im Flügel zu einem vorzeitigen Ende des Versuchs. Dies überrascht um so mehr, als das Team bereits seit über 25 Jahren Erfahrungen im Bau von Wingsails hat und es seit 20 Jahren nie mehr zu einem derartigen Unfall kam. Aber wie man sieht, bibt es im Grenzbereich des Möglichen keine Garantien.

Homepage von www.macquarie.com.au

Pariser Bootsausstellung

Hansjörg Hennemann berichtet von seinem Besuch der Pariser Bootsausstellung. Er erlebte in Sachen Multihulls einen zweigeteilten Messeauftritt: Hier die "Großen&Bekannten", die ihre hochglanzpolierten Kats im Scheinwerferlicht präsentieren (Alliaura Marine, Catana, Fountaine-Pajot, Nautitech, Lagoon, Outremer). Dort die "Kleinen&No-Names", an deren Messeständen man fast vorbeiläuft, weil sie keine Boote ausstellen. Er fand unter anderem an Booten die Outremer 42, den China-Tri" AM29, BMS 33, Tricat 22 Raid, Trimaran Bandit 800 CC, Die Magnum 21S und die Astus 20.1. Den ausführlichen Bericht mit Fotos gibt es im Multihull Report Januar 2006 zu lesen.

Third Jules Verne Trophy for Bruno Peyron

During a ceremony that took place last night at the Musée de la Marine in Paris, Bruno Peyron and the crew of the giant catamaran Orange II were awarded the Jules Verne Trophy, celebrating their incredible voyage around the world, which last March set a new record time of 50 days, 16 hours, 20 minutes and 4 seconds. For the skipper of the giant Orange II, a pioneer in multihull ocean racing and the first man to sail around the world in less than 80 days, this will be the third time he has received this award.

Looking beyond the human endeavour, the figures are quite something: in 12 years, Bruno Peyron will have cut his initial record by 29 days. In 1993, on board Commodore Explorer, he was the first to take up the Jules Verne yachting challenge, just managing to finish in less than 80 days. In 2005, on board a vessel that you could hardly have dared to imagine a decade ago, the French yachtsman and his crew took another giant step forward, achieving the first voyage around the world in well under two months!

Peyron: "In 2002, on board one of the three catamarans designed for [The Race], we cut the record to 64 days. Orange II is the latest in this line of boats, and the evolution is quite understandable". Logical and understandable, indeed, but improving on the circumnavigation by 14 days in just three years is an incredible leap forward in terms of performance, and a giant step in terms of design and technology. Nevertheless, the true magic of the Jules Verne is that this in no way takes anything away from the extraordinary human endeavour of such an achievement.

BYM News,


Neue Website von Broadblue

Der Nachfolger der guten alten Prouts hat sich weiter entwickelt und präsentiert jetzt seine neue Website www.broadblue.co.uk. Neben den Informationen zu den produzierten Katamaranen Broadblue 385 und 435 mit vielen Bildern werden ein Chartermanagement und ein Gebrauchtbootmarkt angeboten. Letzterer enthält zur Zeit allerdings nur die guten alten Prout-Katamarane, die ja bekanntlich nicht umzubringen sind.

Weiterhin verkündet Broadblue stolz, dass die Broadblue 385 für den IPC Marine Media Award (dem Oscar der Marine Industrie) für die Kategorie Segelyachten nominiert wurde. Am 6. Januar wird in London entschieden, welches Boot sich dann "Segelyacht des Jahres 2006" nennen darf. In jedem Fall ist die Nominierung ein schöner Erfolg für die Firma und natürlich alle Multihulls.


18HT Katamaran News

Da es immer mehr 18HT Teams aus Deutschland gibt, wurden neu für 2006 zwei Regatten in Deutschland in die Regatta-Serie aufgenommen. Trotzdem wurde an der Idee, nur 6 Regatten zu Organisieren festgehalten, lieber wenige dafür gut Organisierte Top Events. Zudem wurde mit der Uhrenfirma Aquastar aus Genf, ein Titelsponsor gefunden.

18HT Aquastar Cup 2006

Der Aquastar Cup, wurde in Zusammenarbeit mit der Internationalen Klassenvereinigung und der Schweizerischen Klassenvereinigung entwickelt. Hier sind alle 18HT Teams willkommen. Informationen gibt es auf: www.18ht.ch Oder im Cat-Forum: http://forum.myphorum.de/list.php?f=12763


Mit freundlichen Grüssen
1. Vorsitzender Swiss 18HT Class Association
Steve Zehnder


HOBIE CLASS NEWS

In November the International Sailing Federation (ISAF), the peak body of sailing had their annual conference in Singapore. There were some events that will affect the Hobie Class.

The Hobie 16 with Spinnaker is the only multihull equipment for the 2006 & 2007 ISAF Youth Worlds. The ISAF Council added another boat to the multihull equipment list in addition to the Hobie 16 with Spinnaker for 2008 onwards. While at present this new boat does not meet the ISAF Regulations (insufficient numbers to be a Recognised Class) it is envisaged that ISAF will change their Regulations in 2007 to assist the new boat. The Hobie 16 with Spinnaker will remain on the equipment list for future ISAF Youth Worlds.

The IHCA did try to include the women's multihull discipline for future ISAF World Sailing Games. While the women's multihull discipline is included for the 2006 ISAF World Sailing Games in Austria, ISAF have decided to see how many teams attend the World Games in Austria, the review then attendance. It is important for the future of women's multihull sailing that as many teams as possible register before the 1st February 2006 deadline.

ISAF also agreed to delay the implementation of RRS 40.2 the quick release trapeze harness. Originally the rule was to take effect on 1st January 2006, it appears now it will come into effect in 2009 which coincides with the new ISAF rule book. ISAF will send out more information educational material and when this becomes available it will go on the IHCA web site.

www.hobieclass.com/newsletter


Wieder einmal ein neues RACE angekündigt

Eine neue Regatta für Maxi-Multihulls wird offiziell anläßlich der Pariser Bootschau am 7. Dezember angekündigt. Die Veranstaltung soll vom Naval Architect Yann Penfornis, einem Mitglied vom Multiplast Design Team, organisiert werden. Der hat schon Erfahrungen als Projektmanager von ORANGE II vorzuweisen und zeichnet jetzt auch für die Entwicklung von GROUPAMA 3 verantwortlich.

Start und Ziel des 12 Tage-Rennens ist Vannes (an der Südküste der Bretagne zwischen Brest und Nantes gelegen). Die Konkurrenz besteht derzeit aus ORANGE II, der CHEYENNE (ehemals Playstation) der DOHA (ehemals Club Med), GERONIMO und GROUPAMA 3, die im Mai zu Wasser soll.

Alle Boote, außer CHEYENNE, sind bei Multiplast gebaut worden, der damit "Marktführer" bei den Maxi-Multis ist. GROUPMAMA 3 ist der zweite Maxi-Trimaran nach GERONIMO. Dieser war gerade im Bau, als die Maxi-Kats von Multiplast die ersten drei Plätze in "The Race" belegten.

Bleibt jetzt nur noch abzuwarten, ob die Rechnung von Yann Perfornis aufgeht und die Regatta nicht nur als Marketing-Gag für Multiplast aufgebaut wird. Das letzte Treffen der Großen in DOHA war ja alles andere als berauschend.


Kingfisher 2 zu verkaufen

Der Multiplast Racing Catamaran, KINGFISHER 2 ist für gerade mal EUR 650.000,- zu haben. Das Boot liegt zur Zeit in England. Mit diesem Kat sind jegliche Rekordversuche auf den Weltmeeren möglich. Da der Eigner schnell noch in 2005 verkaufen möchte, kann man sicher ein Schnäppchen machen.

Brokerage through
Bernard Gallay Yacht Brokerage.
Complete listing details and seller contact information at http://www.boats.com

Rothschild, seine Trimarane und neue Pläne

Benjamin de Rothschild is happy baron. His two trimarans have just finished second and fourth in the Transat Jacques Vabre. He sat for a rare interview with Pierre-Antoine Preti for the Tribune de Geneve:

It was your father, Edmond de Rothschild, who started you in sailing... "I learned to sail before walking, on my father's Gitana V. I like the environment of the ports, of the crews. From IV to VII I knew all the Gitana yachts.

Why have you chosen to focus on multihulls?
"The first boat I sailed on solo was a Hobie Cat. I then bought a 40 foot catamaran. When one has tasted 35 knots on a trimaran, it's difficult to go back to 15-20 knots on a monohull.

In July you publicly spoke out against the organisers of the ORMA Championship..
" The formula needs to be changed. The ORMA Championship is badly organised. The cities are selected at the last minute, based on what they pay to the organiser! Ten days before the start of some events, one does not know who will show up. The partners and the media are not well served by this.

You asked people to reflect on a new Championship. What is your project?
" These splendid boats need to be more visible. The passion of the crowds at the start of the Transat Jacques Vabre speaks volumes. The sponsors and the crews adore that. The participation of oceanic multihulls in events such as the Giraglia and the Fastnet needs to be considered. I like the idea of an around the world race, crewed, and in stages. My concept is one of an equatorial route: we would pass through Panama, China and the West Coast of the United States. Grand Prix races could be organised at each stage.

What is required?
This is a turn-key projecct. I already have a sponsor, but I will not advance his name as long as I am unsure of all the functions. All that will be discussed in the halls of the Salon Nautique in Paris from 3 to 12 December.

Full interview and sidebar on the sailing history of the Rothschilds (in French).